این بار به گوشه ای دیگر از این شهرستان می رویم تا آبشاری زیبا را در روستای خرُم کَش به تماشا بنشینیم. جایی که تصاویر و صداهای طبیعت لحظه ای هم رهایمان نمی کنند... اگر تصمیم دارید که خستگی روزهای پرکار و مشغله را به در کنید و به دنبال مقصدی تازه هستید به شما سفر به آبشار دودوَزن را پیشنهاد می کنیم.

فاصله تا مجمتع 24 کیلومتر
گروه بندی تفریحی - طبیعت سبز

 

آبشار دودوزن

جاذبه ای کمتر شناخته شده در طبیعت گیلان است که می تواند برای تان آرامش به ارمغان بیاورد.قرار گیری این آبشار در میان جنگلی انبوه و راه مناسب آن از جمله دلایلی است که این جاذبه را متفاوت جلوه می دهد.
به محض فاصله گرفتن از جاده اصلی شفت و ورود به جاده آبشار، پای در مسیری رویایی می گذاریم و دیدنی ها آغاز می شود. در هر لحظه از حرکت، تصویر تازه ای در جاده نقش می بندد آن قدر که شاید چندین بار توقف کنید و به تماشای ذره ذره این زیبایی ها بپردازید. طبیعت شمال ایران همیشه غافل گیر کننده است. در این جاده هم ممکن است نم باران به سراغ تان بیاید یا مه هوس عبور از عرض جاده را کند و گاهی هم حیوانات اهلی سد راه تان می شوند. برای رسیدن به دودوزن نباید عجله کرد، عجله کردن در چنین جاده ای بسیاری از تجربه های لذت بخش سفر را از شما می گیرد. صبور باشید و جرعه جرعه از معجون آرامشی که نصیب تان می شود بنوشید و لذت ببرید.
در کنار طبیعت، روستاها و اهالی با صفای شان هم بر لذت سفرتان می افزایند. ابتدا از کنار روستای احمدسر گوراب می گذریم و پس از آن، روستای شالماء، سفید نرگس، بازارچه علیسرا، بقعه آقا سید کاس و آقا سید رضی و سیاه نرگس را پشت سر می گذاریم تا به روستای خرم کش برسیم. چیزی که لحظه ای دست از سرتان بر نمی دارد صدای جوش و خروش رودخانه ای است که از آبشار سرچشمه می گیرد و با نوای آهنگینش تا پایان راه ما را همراهی می کند.

 

این مکان کجاست؟

 


۲۴ کیلومتر از شهر شفت دور شده و به انتهای مسیر رویایی رسیده ایم. تابلوی آبشار در اینجا دیده می شود و مارا به گذر از مسیری سنگ فرش شده و پله ای دعوت می کند. به هر حال اگر خواستار دمی آسایش در طبیعت هستیم کمی پیاده روی چندان نفس گیر به نظر نمی رسد. پایین رفتن از پله ها نشان از ورود به اعماق دره ای دارد که آبشار را در خود جای داده است.
در میانه راه از کنار خانه های تخریب شده می گذریم که نشان از حضور زندگی در گذشته دارند. چشمه ای در میانه راه شما را به نوشیدن آبی گوارا دعوت می کند. در جای جای مسیر دست فروشان محلی، محصولات خود را به شما ارایه می دهند.
                          آبشار دودوزن             

   بعد از پشت سر گذاشتن قسمتی از مسیر سنگ فرش شده در ۱۰۰ متری آبشار قرار می گیریم و اینجا جایی است که اولین و زیباترین تصویر از آن را می توانیم ببینیم.
آبشار دودوزن از آبشارهای زیبای استان گیلان است که در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزکی قرار دارد. هنوز پژوهش های دقیقی در مورد این آبشار صورت نگرفته است و به همین سبب کسی ارتفاع دقیق آن را نمی داند اما عددی برابر ۵۴ متر برای آن ذکر شده است. پوشش جنگلی انبوه، رودخانه های پر جوش و خروش، چشمه های آب و زیبایی های کم نظیر در حوالی این آبشار از جمله دلایلی است که گردشگران را به این منطقه می کشاند.
آب این آبشار از چشمه دودوزن سرچشمه می گیرد و پس از عبور از آبشار در رودخانه ای جاری می شود و زمین های روستایی پایین دست را سیراب می کند. زمین شناسان بر این باورند که عمر این آبشار زیبا به ۱۰۰تا ۱۵۰ سال می رسد.


 


 تفریحات در آبشار دودوزن


امکانات تفریحی خاصی در حوالی این آبشار وجود ندارد اما در سفر به آبشار دودوزن می توانید از انجام فعالیت های زیر لذت ببرید:

1- آب بازی

 خیس شدن در آب یکی از تجربیاتی است که در نزدیکی آبشارها لحظاتی شاد را برای گردشگران می آفریند. پس نگران خیس شدن نباشید و تن به آب بزنید تا لحظات تان به یاد ماندنی تر شوند. رفتن به نزدیکی دیواره آبشار گرچه کمی خطرناک است اما لذت خاص خود را دارد. اگر کفش  و قدرت بدنی مناسب دارید رفتن به کنار دیواره آبشار را تجربه کنید. در محلی که آبشار به آن می ریزد حوضچه ای کوچک ایجاد شده که وسوسه شیرجه در آن را برای بعضی گردشگران ایجاد می کند. برخی دل به دریا می زنند و این کار را امتحان می کنند اما به دلیل خطراتی همچون عمق نامعلوم این حوضچه و وجود سنگ های تیز این کار توصیه نمی شود.
دودوزن
2- عبور از پل چوبی

یکی از قسمت های جالب توجه در محوطه آبشار وجود یک پل چوبی است که امکان عبور از عرض رودخانه را برای تان فراهم می کند. می توانید روی این پل بایستید و از تماشای آبشار از نمایی متفاوت لذت ببرید.
 
3- فرود از آبشار

برخی از افراد که به دنبال خلق هیجان هستند به آبشار دودوزن می آیند تا سقوط از آن را تجربه کنند. البته برای این کار باید تجربه لازم را داشته باشید و ابزار و وسایل مورد نیاز را همراه تان ببرید.
 
4- پیک نیک و عکاسی

قدم زدن در محوطه آبشار و برپا کردن پیک نیک از دیگر تفریحاتی است که روزی بسار خاطره انگیز را برای تان رقم می زند. طبیعت پیرامون آبشار، دارای مناظر بسیار چشم نوازی است که شما را به ثبت تصاویر ترغیب می کند. پس در صورت آشنایی با اصول عکاسی از آبشار می توانید تصاویر بسیار زیبایی را ثبت کنید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات کاربران

فرم ارسال نظر
5/5 1 0 0